Napisz do nas: biuro@avsec.pl

Baza wiedzy

Start > Artykuły > Baza wiedzy > Zatwierdzony przewoźnik drogowy

Zatwierdzony przewoźnik drogowy

W związku przyjęciem nowych przepisów UE dotyczących procesu zatwierdzenia przewoźników drogowych realizujących przewozy towarów lotniczych w bezpiecznym łańcuchu dostaw, w tym również w ramach usługi Road Feeder Service (RFS), Avsec przekazuje poniżej szczegółowe informacje na temat nowych wymogów dotyczących zatwierdzania przewoźników drogowych i efektywnej metodzie nadzoru nad tą procedurą i rozwiązaniach ułatwiających kontrolę nad utrzymaniem statusu.

Transport naziemny między lokalizacjami zarejestrowanych agentów, znanych nadawców i przewoźników lotniczych ładunków lotniczych i poczty lotniczej, do których zastosowano wymagane środki kontroli w zakresie ochrony, jest w wielu przypadkach zlecany przez takie podmioty zewnętrznym przewoźnikom drogowym działającym w ich imieniu. Niektóre warunki i przepisy umożliwiające korzystanie z usług przewoźników drogowych, a także niektóre obowiązki tych przewoźników, określono już w załączniku do Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) Nr 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego. Jednakże, w celu utrzymania integralności bezpiecznego łańcucha dostaw ładunków lotniczych i poczty lotniczej w Unii, zwrócono uwagę na potrzebę zwiększenia jasności co do odpowiedzialności i nadzoru ze strony właściwych organów nad przewoźnikami drogowymi i wykonywanymi przez nich operacjami. W tym celu w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 zamieszono nowe wymogi dotyczące zatwierdzania przewoźników drogowych i nadzoru nad nimi.

Co oznacza zatwierdzony przewoźnik drogowy?

W myśl nowych przepisów, zatwierdzony przewoźnik drogowy oznacza podmiot, który w imieniu zarejestrowanego agenta lub znanego nadawcy zapewnia transport naziemny oraz ochronę przesyłek zawierających ładunek lotniczy i pocztę lotniczą, w odniesieniu do których zastosowano wcześniej środki kontroli w zakresie ochrony, i którego procedury są zgodne ze wspólnymi zasadami i normami ochrony wystarczającymi do utrzymania integralności przesyłek.

Jak wygląda nowy proces zatwierdzenia przewoźników drogowych?

Zatwierdzenie przewoźników drogowych jest dokonywane przez właściwy organ.

Wnioskodawca, będący osobą fizyczną albo prawną, występuje o zatwierdzenie przez właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się adres zamieszkania lub adres siedziby wnioskodawcy, w zależności od tego, który z nich ma zastosowanie. Zagraniczne oddziały tego samego wnioskodawcy lub jego spółek zależnych występują o zatwierdzenie przez właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba tego zagranicznego oddziału lub spółki zależnej.

Podmiot zainteresowany ubieganiem się o przyznanie statusu zatwierdzonego przewoźnika drogowego składa do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

 – Wniosek o zatwierdzenie

–  Program ochrony sporządzony na podstawie formularza – określonego w dodatku 6-K do zał. do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998.
W programie opisuje się metody i procedury, których przewoźnik drogowy musi przestrzegać w celu spełnienia wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 300/2008 i jego aktach wykonawczych. Zawiera on szczegółowe postanowienia i procedury obejmujące co najmniej:

1) informacje ogólne, w tym informacje dotyczące organizacji, osoby odpowiedzialnej za ochronę, kontrolę jakości, współpracę z organami, sprawozdawczość oraz inne plany i instrukcje;

2) ochronę ładunku podczas odbioru, obsługi, ograniczonego składowania, przewozu i dostawy;

3) rekrutację i szkolenie personelu, w tym dokumentację szkoleniową i dowody przejścia sprawdzenia przeszłości z wynikiem pozytywnym, stosownie do przypadku;

4) środki zapobiegające bezprawnej ingerencji w odniesieniu do przesyłek zawierających ładunek lotniczy i pocztę lotniczą, w odniesieniu do których zastosowano środki kontroli w zakresie ochrony, oraz działania, jakie należy podjąć w przypadku takiej ingerencji.

Ponadto, program określa również, w jaki sposób przewoźnik drogowy monitoruje przestrzeganie tych postanowień i procedur

 – Deklarację zobowiązań – zatwierdzony przewoźnik drogowy
Deklarację tę podpisuje prawny przedstawiciel wnioskodawcy lub osoba odpowiedzialna za ochronę tego podmiotu. Podpisana deklaracja musi wyraźnie określać położenie lokalizacji, do której lub do których się odnosi, i jest przechowywana przez właściwy organ.

Przed wyznaczeniem podmiotu jako zatwierdzony przewoźnik drogowy, Prezes Urzędu weryfikuje złożoną dokumentację oraz przeprowadza rozmowę z osobą wyznaczoną jako odpowiedzialna za realizację programu ochrony oraz za odpowiednie wdrażanie procedur ochrony przesyłek lotniczych i poczty lotniczej.

Gdy Prezes Urzędu stwierdzi, że wnioskodawca spełnia wymogi rozporządzenia (WE) nr 300/2008 i jego aktów wykonawczych, przyznaje wnioskodawcy status zatwierdzonego przewoźnika drogowego na maksymalny i nieodnawialny okres jednego roku, w ciągu którego przewoźnik drogowy podlega wizji lokalnej.

W związku z powyższym, proces przyznania status zatwierdzonego przewoźnika drogowego został uproszony – nie zakłada dotychczasowego obowiązku wizji lokalnej w celu dokonania oceny zgodności ze strony Urzędu jeszcze przed wyznaczeniem. Nowe podejście zdecydowanie przyspiesza proces wyznaczania i wspiera przedsiębiorstwa transportowe w ubieganiu się o statuszatwierdzonego przewoźnika drogowego.

W myśl obowiązujących przepisów. przewoźnika drogowego nie uważa się za zatwierdzonego do momentu wpisania dotyczących go danych szczegółowych do unijnej bazy danych bezpiecznego łańcucha dostaw (KSDA).

Tu może znaleźć się i Twoja firma – Avsec.pl jako doświadczony partner wspierający rozwiązania w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego zapewnia profesjonalne wsparcie w procesie spełnia wymogów oraz w samym procesie przyznania statusu zatwierdzonego przewoźnika drogowego.